אחד מ-20 אנשים המאובחנים עם מחלת אלצהיימר ודמנציות אחרות הם צעירים בגילאי 50 ולעיתים אף צעירים יותר. הזמרת רחלי חיים ז"ל שהלכה לעולמה בגיל 66 התמודדה עם אלצהיימר במשך תקופה ארוכה, וזכתה להיות מוקפת באהבת בעלה המתופף אלון הלל ושני בניה המוזיקאים יונתן וגלעד (גיגי) הלל. מותה מציף מחדש את סוגיית התמודדות משפחות רבות בישראל עם בן משפה שלקה באלצהיימר. כשהם במרוץ נגד הזמן, בין אבחון לטיפול - נאלצים הקרובים והחברים להתמודד עם אתגרים רבים. עבורם ריכזנו מידע וכמה עצות מעשיות.
2 צפייה בגלריה
רחלי חיים ולהקת שירו שרהל'ה שרון אירוויזיון 1993
רחלי חיים ולהקת שירו שרהל'ה שרון אירוויזיון 1993
רחלי חיים (מימין) ולהקת שירו עם שרהל'ה שרון לפני האירוויזיון
(צילום: אביגיל עוזי)
עוד בנושא זה:
מהם גורמי הסיכון לאלצהיימר בגיל צעיר? בגיל צעיר מוצאים יותר מקרים של אפזיה, שהיא לקות בכישורי השפה המתפתחת בהמשך לדמנציה. השחקן ברוס וויליס עלה לכותרות בחודשים האחרונים מאז משפחתו שיתפה שסבל מאפזיה וכעת מאובחן עם דמנציה.
גורם משמעותי נוסף שמתאים לגילאים צעירים יותר הוא חבלות ראש. צעירים חשופים יותר לחבלות ראש, למשל בנסיעה על קורקינט בלי קסדה, נגיחות בכדורגל, חשיפה לטראומת ראש כחלק מהשירות הצבאי ומצבים אחרים.
מאפייני חיים אחרים נוספים שהם שכיחים כגורמי סיכון לדמנציה הם: חוסר השכלה ולקויות למידה, השמנת יתר, צריכת אלכוהול מופרזת, יתר לחץ דם, סוכרת, לחץ ועקה, חוסר פעילות גופנית ועוד.
ד"ר נתי בלום ד"ר נתי בלום צילום: נעה גל בשארי

מהם סימני האזהרה אצל צעירים?

חולים צעירים לא סובלים בהכרח רק מבעיות זיכרון. תסמינים שכיחים נוספים הם:
  • שינויים באישיות
  • שינויים במצב רוח
  • אפאטיות
  • קושי בדיבור ובשליפת מילים או בהבנת שפה
  • בעיות ראייה בלתי מוסברות או הזיות ראייה
  • בעיה בשימוש בידיים או בהליכה
  • הפרעות שינה
  • התקפי אפילפסיה
כיצד מאבחנים דמנציה בגיל צעיר? לא כל בעיה קוגניטיבית היא סיבה לדאגה, שכן בעיות קוגניטיביות יכולות להיות סימפטום של עייפות, מתח, חוסר ריכוז ועוד. רצוי להתחיל בירור אם הסימפטומים גורמים לירידה תפקודית, בביצוע מטלות ומשימות בשגרה, כמו: נהיגה וניווט, ניהול חשבון בנק וצורכי משפחה אחרים. לעיתים נדרש להיעזר בבן משפחה או בסביבה כדי לתפקד באופן רגיל.
בעוד דמנציה בגיל מבוגר מאובחנת לרוב על-ידי גריאטר או נוירולוגים, בגיל צעיר האבחון יתבצע על-ידי נוירולוג, רצוי כזה המתמחה באלצהיימר בגיל צעיר. אפשר לקבוע תור דרך קופת החולים, מרפאות זיכרון או רופאים פרטיים. רופאים נוטים פעמים רבות לייחס את הסימפטומים אצל מטופלים צעירים לבעיות פסיכיאטריות שהן שכיחות יותר, ופחות נוטים לבדוק ולשלול אפשרות של אלצהיימר בגלל נדירותו בגיל זה. האבחון נעשה בשילוב של בדיקות קליניות, בדיקות קוגניטיביות, בדיקת נוזל שדרה (ניקור מותני) לאיתור סממנים ביולוגיים לצד בדיקות נוספות.
אם אתם מודאגים מהופעת כמה סימני אזהרה אצל בן משפחה צעיר, יש לגשת לרופא/ה המשפחה לבדיקות ראשוניות לאתר ולשלול גורמים רפואיים אחרים שגורמים לסימפטומים אלה. לאחר שלילת סיבה רפואית אחרת, יש לגשת לנוירולוג להמשך בירור.
כיצד מטפלים באלצהיימר בגיל צעיר? הטיפול במחלה בגיל צעיר שונה מהטיפול בגיל מבוגר. הטיפול תלוי באופי וסוג המחלה וגם בתהליך הירידה הקוגניטיבית ונותן מענה לשיקום יכולת הדיבור, במידה שנדרש, לצד טיפול סימפטומטי שמותאם אישית להיבטים פסיכיאטריים ואחרים.

עצות שימושיות לבני המשפחה

עבור המשפחות שמתמודדות עם בן משפחה שלקה באצהיימר, ריכזנו עצות מעשיות של דבי להב (מרפאה בעיסוק ומטפלת באומנויות) ודפנה גולן-שמש (עו"ס ומטפלת בהבעה), יועצות מקצועיות לעמותת עמדא לדמנציה.
1. שמרו גם על עצמכם. דעו להיעזר ולבקש עזרה ומעורבות של בני משפחה, חברים, שכנים, אנשי מקצוע ומטפלים בשכר. הצטרפו לקבוצות תמיכה לבני משפחה צעירים. אתם לא לבד.
2 צפייה בגלריה
רחלי חיים ב-2005
רחלי חיים ב-2005
רחלי חיים ב-2005
(צילום: צביקה טישלר)
2. חשוב לדעת שאדם שמתמודד עם דמנציה חווה, חש ומגיב לדרך שבה מתייחסים ומדברים אליו. המחשבות קיימות אצלו, גם אם הן מצומצמות יותר ולא תמיד הגיוניות בעינינו. חשוב לנסות להכיר את הגורמים להתנהגות שלו, ולנסות מראש להימנע ממצבים מתסכלים ומקונפליקטים מיותרים. חשוב לנהוג באדם בכבוד וברגישות.
3. לכל אדם יש דברים אהובים ומועדפים. גלו מה גורם כיום לאדם לחייך ולהירגע וחזרו על דברים אלו. עשייה, מוזיקה, פעילות יומיומית, קשר עם בני משפחה וחברים, טיול בחוץ, קשר עם בעלי חיים, אוכל אהוב ועוד. כל אלו מקנים תחושת חיוניות ושמחה.
4. שמרו על שגרה ולוחות זמנים קבועים תוך הגמשת סדר היום בהתאמה למצבו של האדם.
5. במקרה של שינוי במצב של האדם או בהתנהגותו, כדאי לנסות ולבדוק מה גרם לכך. עקבו אחר שינויים בשתן, ביציאות, בשינה, ובשמיעה וראייה. התייעצו עם גורם רפואי בכל שינוי.
"השתמשו בהעלאת זכרונות מהעבר הרחוק יותר, שנשמר טוב יותר, כדי לחזק דימוי עצמי וזהות עצמית ולעורר את האדם לשיח. עשו זאת בעזרת צילומים, אלבומי תמונות, חפצים, מוזיקה ושיחה"
6. שמרו ככל האפשר על עצמאותו בכל פעולות היומיום כגון בעת הלבשה או רחצה, אך דעו לסייע לו כשצריך וכדי למנוע תסכול.
7. שתפו את האדם ככל האפשר בפעילויות היומיום של הבית ובהן הכנת ארוחות, קיפול כביסה ועוד. נסו להפוך כל מטלה ביתית להזדמנות לפעילות, הנאה וגרייה חושית.
8. השתמשו בהעלאת זכרונות מהעבר הרחוק יותר, שנשמר טוב יותר, כדי לחזק דימוי עצמי וזהות עצמית ולעורר את האדם לשיח. עשו זאת בעזרת צילומים, אלבומי תמונות, חפצים, מוזיקה ושיחה.
9. פעילות משמעותית חשובה לשימור יכולותיו ודימויו העצמי של האדם. מדובר בפעילויות כגון: משחקים חברתיים, משחקים קוגניטיביים, יצירה, בישול ואפייה. חשוב ביותר לקיים פעילות גופנית הן על-ידי טיול בחוץ והן על-ידי תרגול תוך שימוש באביזרים ובהם גומיות, כדורים וריקוד.
10. שימו לב לנושאי בטיחות וביטחון כגון מניעת יציאה לבד מהבית כשזו הופכת למסוכנת, היעזרות ב-GPS, אחסון בטוח של חומרי ניקיון ותרופות וכן של מסמכים חיוניים, החלפת מכשירי גז לחשמל, התקנת גלאי אש ויידוע השכנים על המצב כדי שיהיו ערניים גם הם. מנעו נפילות משטיחים, חפצים על הרצפה, כיסאות עם גלגלים וכדומה.
ד"ר נתי בלום, מנכ"לית עמותת עמדא שמסייעת לאנשים עם דמנציה ובני משפחותיהם. העמותה מפעילה קו חם 8889* לייעוץ וקבוצות תמיכה